Ves al contingut principal

À punt: El perquè de la marca i de la mosca

Teniu una bona tele? Segur que vos ha saltat a la vista la mosca d'A punt. Sembla gran, bastant gran. Alguns asseguren que massa.

Però és realment més gran que la resta de logotips?


Ací tenim una comparativa amb les cadenes que he trobat a la meua TDT.

El marge blau és el que ocupa el cercle d'À punt, i he posat un marge extra de control, el taronja.

A simple vista veiem que À punt no té el logo més gran. Probablement el més gran siga el de Boing. També és un cercle opac. Després vindria el de Pauamount, que té més transparència i el fa més subtil, com el de Disney.

Respecte a les principals cadenes, À punt supera a Antena 3, La 1 i La 2 (en part perquè estan difuminats), podria considerar-se cert empat amb laSexta i cuatro juga en una altra lliga, perquè és més horitzontal. I no només parlem de la mida, sinó de la percepció. La superficie de la mosca d'À punt és clarament superior a la resta. És eixe accent que impedeix que la "a" estiga centrada dins del punt, i que puga fer-se més gran. 

D'altra banda, l'afegit HD d'À punt és clarament més gran que qualsevol altre. Compareu amb Antena 3 i amb laSexta, que tenen eixos símbols molt menuts. No és gens necessària esta mida, però tot suma en l'objectiu de destacar un logotip encara desconegut.

Així que no és una mosca menuda ni tampoc un borinot enorme. Però és cert que entre les principals cadenes, À punt és la que té la marca més cridanera sobre la pantalla.

No és casual que siga així. Avui, donat que no es coneix la televisió tant com es voldria -en part gràcies a la pèssima campanya de comunicació de la CVMC, com ja hem comentat prèviament-, À punt necessita cridar l'atenció. I sobre tot necessita destacar sobre el seu principal enemic, eixe contrincant implícit en la pròpia emissió. No oblidem que els nous mitjans estan dormint amb l'enemic. I Canal 9, eixa marca que hauriem d'oblidar, segueix molt present, no només en els continguts en proves, sinó en els propis treballadors -ja sabem que han privilegiat els extreballadors per evitar que hi haja una renovació de sang als mitjans públics valencians-. Qüestions electoralistes d'este govern imprudent.

El cas és que no hi ha casualitats en la semblança de dues marques que d'una banda volen oblidar-se i d'altra volen reconciliar-se.


Fem una xicoteta modificació, i voreu com À punt, de manera subtil, ha sigut plantejada per a ser successora de l'anterior. Una cosa que no voreu en els brand books -eixos manuals d'identitat de marca que assenyalen com s'ha d'utilitzar el disseny-, però que sens dubte ha marcat el desenvolupament de la imatge visual dels nous mitjans valencians.



Una successora renovada, millorada, però que vol recollir allò millor de Canal 9. Això per a cada persona serà una cosa, però en termes generals, la marca d'À punt vol recollir una cosa que ens és comuna a tots: allò que havia d'haver sigut, allò que podia haver sigut, i allò que mereixem que siga la televisió pública valenciana.

I això, sens dubte, mereix un bon impacte sobre la pantalla.


Comentaris

Joan ha dit…
Canal 9 ja va nàixer 1989 amb moltes tares com ara coentor, superficialitat, una presència aclaparadora del castellà en les sèries i les pel·lícules, ... Tares que es van agreujar "ad infinitum" durant l'etapa del PP a partir del 1995. No cal recordar-ne els detalls. Sembla que els valencians no puguem aspirar a res millor que Monleon, Tómbola, Carta Blanca, Abradelo, ...o sí?

Ara es presenta una segona oportunitat amb À Punt. Tot indica que no hi haurà retransmissions de futbol (no hi ha diners), ni programes del cor, ni... alto! ¿Ni tampoc "L'Alqueria Blanca"? ¿Ni tampoc "Bola del Drac"? De fet, en les emissions en proves no s'ha vist cap capítol d'aquestes sèries mítiques, tot i la gran demanda evident que hi ha. ¿Que no els tenen, els drets d'emissió? O bé... (m'ho rumie) potser el CVMC no vol de cap de les maneres un "Cuéntame" rural a la valenciana ni una sèrie infantil amb violència extrema en la nova TV. Tot açò em fa pensar que À Punt TV aspira a ser una mena de "Punt 2", però renovat i sense la mordassa del PP, amb continguts no només culturals i mediambientals, sinò també de memòria històrica, debat polític, reflexió social... És un enorme salt qualitatiu. Em pregunte si la societat valenciana està preparada per a digerir una TV intel·lectual d'aquest nivell.

Saltem de l'abocador pudent de Canal 9 al paradís dels valors d'À Punt TV. No hauria de ser gens estrany, això. De fet els valencians adorem els extrems. És la nostra idiosincràsia tan particular com a poble. Com deia la promoció turística en l'època de Zaplana: "Comunitat Valenciana: si no existira, hauria de ser inventada".
XorX ha dit…
És molt difícil fer una RTV intel.ligent i atractiva al mateix temps, però jo crec que s'obrirà camí. I confie en que la societat li done una oportunitat! Se la mareix.

Entrades populars d'aquest blog

Una graella per a tot un poble

Ja tenim data aproximada d'estrena d'À Punt, probablement per a Sat Josep. Ara bé, pensant pensant dic, com haurà de ser la graella d'una televisió valenciana dirigida a una societat tan necessitada?
He basat la meua proposta en la necessitat d'una programació dedicada als més menuts i la importància (i conveniència a nivell de pressupost) de producció pròpia des de l'area d'informatius:


7.00h Programació infantil

Basant-nos en la pròpia experiència, els xiquets són capaços de matinar bé per vore una sèrie de dibuixos que els agrade. Jo recorde que no només matinava, sinó que no em quedava a gust si no veia l'inici d'emissió.

Així, de 7 a 9 (que és quan comencen els xiquets a l'escola), convindria emetre programació infantil.

Aprofite per demanar que recuperen l'inici d'emissió.


9.00h Magazine d'actualitat i cultura

Notícies matinals amb entrevista i anàlisi. En una segona part, es parlarà de cultura amb alguns directes.


12.00h Programacio…

À punt 2019, hem creat un monstre?

Repassem breument les últimes novetats:

Partit de futbol en directe: una locució poc treballada que ha causat múltiples infarts a la JQCV. Quina sorpresa. L'únic interessant, alguns anuncis en castellà, la qual cosa ja ens fa vore que la política publicitària no considerarà la llengua.

El Matí À Punt i À Punt Directe. Ja tenim nom per als magazins matinal i vespertí a càrrec de Clara Castelló i Carolina Ferre respectivament. Sembla que tot ha de ser À Punt. Quanta originalitat.

Esta nit faltarà just un any per a l'inici de la campanya electoral de les eleccions autonòmiques. Probablement això és el que ha precipitat les proves d'emissió d'À Punt i les presses per a començar este mateix mes les emissions definitives.

Precisament pel que ens pot esperar en un any, he estat pegant un colp d'ull a les últimes enquestes per a 2019, quan À punt tindrà un any de vida.

Fa poc escrivia una entrada, molt xulet jo, parlant d'una enquesta electoral. I hi vaig aprofundir bastant…

À Punt - A una setmana de l'estrena

Falta just una setmana per a l'estrena de la televisió d'À Punt, i no serà fins divendres que ens presentaran la graella al complet.

Mirant a altres televisions, inclosa l'última etapa de Nou, esperavem un programeta especial abans de l'informatiu nit (amb Victòria Maso) i després de les notícies una sèrie successora de l'Alqueria Blanca per emetre, també, els diumenges.

Ens equivocavem. L'inici d'emissions serà a les 14.30h amb l'informatiu. Faltarà saber si van a passar de Trip i Troop a l'informatiu directament o si abans hi haurà algun tipus de contingut nou. Podrien ser els famosos vídeos de #mÀpunte, on els ciutadans comenten què pensen de la nova televisió.

Després de les notícies, conduides per Adelaida Ferre (presentadora de dilluns a divendres i de l'estrena), un especial À Punt Directe amb Carolina Ferre.

Probablement este magazin serà el programa especial que esperavem. Confie que presenten la graella, els programes... Probablement conne…