Benvinguts :)

Benvinguts a La Mirada Crítica de XorX

dijous, 5 de febrer de 2009

24/9 - Un canal que naix sense il·lusió

Ho comentava l'altre dia. No es pot utilitzar una televisió per a beneficiar els interessos d'uns pocs en detriment de la majoria, perquè no pot funcionar, i perquè el resultat no llueix. Desil·lusió és el primer que he trobat en el primer dia d'emissió de 24/9.

Compte, he corregit el nom. A l'entrada anterior em vaig fiar de la nota de premsa de RTVV -error!-, i del nom que indica el sintonitzador TDT -mal fet!-. Però resulta que el nou canal de RTVV no s'anomena "Vint-i-quatre punt nou", sinó "Vint-i-quatre nou", que encara és, si cap, més lleig. I em refiaré del copyright abans que de les notes de premsa de RTVV, així que ho escriuré 24/9. Ja per poc, podrien haver-li ficat 9/24, però no, heretgia! Millor, perquè no hi ha comparació que valga amb el 3/24, al menys pel que fa a qualitat informativa. Vegem el nom del canal als gràfics:

Infinit 24/9


Copy 24/9


Feta aquesa puntualització, i arreglats els problemes amb YouTube, comence a contar-vos el que em vaig trobar en la gran (sic) estrena, sempre tenint en compte que 24/9 està en període de proves.

Només amb un colp d'ull ràpid al logotip de la imatge del copyright, ja podem imaginar el cacau mental que tenen a RTVV amb aquest nou canal.

El 24/9 incorpora el logo de Canal 9 i part del de Punt 2, però d'una manera molt forçada. La xifra que queda, el "4", d'uan tipografia diferent, de distinta mida i, a més a més, en cursiva, per acabar-ho d'empastrar. Vegem-ho amb algunes línies:



Logo ratlles

Seguim amb els números. El "2" i el "4" es recolzen sobre la mateixa horitzontal, però com responen a tipografies distintes, prompte trobem salts en les horitzontals. Són línies que no necessàriament han d'estar al mateix nivell, o ser paral·leles, fixeu-vos en qualsevol altra tipografia, però en un logotip els salts o són notoris (i justificades) o no són. A més a més, el "2" és innecessàriament més alt que el "4" (línies verdes i roges), i més estret. Les diagionals tampoc tenen res de paral·lel (línies grogues). Poc harmònic, en definitiva.

Després està la qüestió de la forma, tan forçada amb un "24" encastat en un quadrat blau, i un cercle a una cantonada amb el logotip de Canal 9. Una barreja que fa mal a la vista.

Per trobar les raons podem anar a les possibles referències dels "creatius" [sic] de TVV:



Antic logotip el 24.2 Notícies Logotip actual del 24.2 Notícies
Antic canal Notícies 9 (ara Punt 2)

Sembla que, per una banda, volgueren enllaçar el nou canal amb la marca 24.2 Notícies. No només per una de les denominacions del canal, sinó pel "24" amb el "2" de Punt 2 i amb eixe "4" que ja coneixem de l'antiga imatge del 24.2 Notícies, com podeu intuir dalt, i que ha sigut rescatat per a l'ocasió. De l'actual logotip, incorporen la tipografia del "notícies", com podeu vore a la imatge de la capçalera, baix. I finalment, una espècie d'homenatge al vell canal Notícies 9 (actual Punt 2), amb eixa forma quadrada i arredonida a la part superior dreta. No sé be bé per què, però m'agradava aquell logotip, i mira que era senzill. Però aquesta barreja de tots els estils no té coherència coneguda.


Careta 24/9


Els dies anteriors a l'estrena, els NT9 van fer-li el buit al nou canal d'informació. Fins i tot el mateix dia de l'estrena no el van nomenar. Estranya tan poca propaganda i autobombo. Ni tan sols al web de RTVV apareixia res, més que en l'apartat de premsa. Per què? Perque està en proves? No ho crec, perquè això no és cap desmèrit. Més bé, com ara vorem, perquè aquest canal ha nascut a mitges, i el seu estat de preproducció no mereixia cap emissió "en proves". Les emissions han començat verdes en tots els sentits.

A poc a poc s'aniran incorporant més programes, per no dir tots els programes. Avui mateix ja han emès un espai de l'oratge sense presentador ni narració. Ahir, entre els eterns infinits, començaren a emetre imatges de la realització i producció del canal darrere de les càmeres. I el primer dia, omplien les pauses publicitàries amb un espai anomenat "Viatgers" i algunes imatges aèries que també s'han anat diversificant. Però comença el cap de setmana i acaba la informació. Ací teniu una captura dels aeris del primer dia, no cal comentar-ho, tat?


RTVV


Cada cadena té el seu estil, però jo pense que aquestes emissions en proves no demostren que el canal està a punt sinó tot el contrari. Els infinits estan fets a correcuita i no poden ser més fluixos, com la resta del disseny, logotip inclòs. Els gràfics dels informatius són reciclats dels NT9, simplement a la careta li posen el logotip del canal. Després, incomprensiblement, canvien els colors dels rètols, del blavet de Canal 9 (que segueix dominant a les noves capçaleres) a eixe blau-morat del 24/9. Tot un descontrol. Això no és coherència corporativa, això és abaratiment exagerat de despeses. I desinterès.

El deute que acumula RTVV no justifica res, però com la Generalitat també està endeutada, es pot seguir hipotecant el futur. Espere que siga tot més transitori del que em pense i poder vore una identitat corporativa del 24/9 decent per a les emissions regulars. I també continguts dignes d'un canal públic d'informació vint-i-quatre hores. La vessant tècnica sembla correcta, no sé si per senzilla. Algun error en continuitat, però poc més. El problema era, clar, que no hi havia res a emetre ni res a provar, com aquell que diu.

Bé, doncs vegem com començaven dimarts les emissions després d'uns dies amb la carta d'ajust. Per a això vos penge el dia resumit en tres vídeos.

A la cantonada inferior esquerra trobareu un rellotge (ara ja actualitzat amb números de tipografia digital) que vos ajudarà a situar-vos en el temps. Mitjançant transicions a negre marcaré les el·lipsis temporals. Durant el temps omès s'ha d'entendre que l'emissió no ha inclòs res nou (més carta d'ajust, més infinits, més notícies, ...).



Primera part. Inici d'emissions i resum de l'NT9 - Bon Dia:

Aquest primer vídeo inclou la carta d'ajust, la incorporació del logotip i la franja informativa inferior, i finalment el primer programa en emissió: NT9 - Bon Dia, sense cap menció a l'estrena.

He incorporat alguns directes perquè després es repetiran en les rodes informatives del 24/9. Les connexions han sigut a Mislata, a Barcelona (via telefònica), a l'aeroport de l'Altet (fixeu-vos en la guiri) i a la Fira de València.







Segona part. Els dos informatius 24/9 del dia:

Per fi comença la programació pròpia del 24/9, amb la presentació corresponent. Dos informatius són els encarregats d'apropar-nos la informació 24h durant tot el matí. La resta, reemissió de La Tertúlia, del programa Dossiers de Canal 9 (La Nau el segon dia), i de la segona roda 24/9. Els directes coincideixen:







Vos heu fixat en l'Altet? La mateixa dona, per a què canviar, que fa vergonyeta i perea buscar més entrevistats, això si, s'ha llevat la jaqueta per a dissimular... A la segona roda 24/9 l'aeroport ja no tenia directe. Això deu ser que la senyora ja no estava... I sense guiri no hi ha notícia :\ O bé serà que no hi ha més unitats mòbils i han d'anar rulant...

Seriosament, si vos heu adonat, tots els corresponsals, excepte l'enviada a Barcelona, havien canviat en la segona roda, i la presentadora també (tots un tant nerviosos, per fi una miqueta d'emoció i de sentiment!). Cal fixar-se en que els esports són amb narrador però sense presentador, i el mateix amb l'oratge, que inclou una novetat notòria: un mapa d'Espanya que als NT9 matí, migdia i nit encara no ens mostren. Però tot arribarà.


Mapa d'Espanya



Tercera part: Per la vesprada no treballem, reemissions i infinits:

Fins al migdia, un infinit sense final fins l'NT9, que ha començat la seua reemissió només tres minuts després d'acabar el directe, i que s'ha estirat fins les cinc de la vesprada. A partir d'ací, RES. Un buit informatiu que no deixava espai ni per emetre el NT9-Sords. ni tan sols una rodeta de vesprada amb una reemissió o dos, encara que fora, perquè pensem que al matí i a la vesprada poden haver equips humans distints. Doncs no, un inacabable infinit reomplia la graella fins les nou de la nit, hora en que s'emetia l'NT9, com al migdia, amb reemissió immediata fins vora les onze de la nit. De nou un altre sense fi fins les dotze de la nit, on repetirien l'invent.







En total, pel que vaig poder comprovar (corregiu-me), en el primer dia d'emissió, 5 hores de programació debades (informatius en directe de Canal 9 i de Punt 2), 5,5 hores de programació reciclada (reemissió dels informatius i d'altres programes), i 13,5 hores d'avorrits infinits. Xifres aproximades. Com veieu, el rètol de proves els quedava molt gran, amb un total de 1h d'informatius propis (dos rondes de 30 minuts).

Estaré atent a l'evolució del 24/9 (a vore si li peguen la volta a eixos percentatges, o per si li canvien el nom, o qui sap què) fins que comence a emetre amb normalitat, si és que els pocs mitjans i els escassos recursos ho permeten. Tinguem en compte que excepte els quatre gats triats a dit, la majoria de treballadors de Canal 9 no són necessàriament afins al règim. Així que en aquest punt vull reconèixer el treball de tots aquells que aporten cada dia el seu esforç amb la millor intenció perquè tècnica i humanament tot funcione a la cadena pública esperant que algun dia, un gran dia, puguem sentir-nos tots orgullosos i il·lusionats amb una televisió pública de primer nivell.

Fins aleshores, seguiré denunciant el que vaja trobant en la mesura en que puga.

Salut.



La Mirada Crítica

dimarts, 3 de febrer de 2009

24.9 - MANIPULACIÓ 24H

Al final han complit amb la seua amenaça.

24.9


24 hores donen per a molta tergiversació de la informació, per a molta censura de tot allò que no li convinga al Consell, per a molta propaganda per al PP, per a molts atacs contra tot aquell que s'opose al seu criteri, i per a confondre el que hem sigut i el que som amb el que una ideologia molt concreta vol que siguem.

Un mal dia.

Prompte, una entrada sobre el nou canal de RTVV, es diga 24.9 o 24/9 (si no ho saben ells, difícilment ho sabrem nosaltres).

Salut!


La Mirada Crítica

diumenge, 1 de febrer de 2009

Ètica Informativa

Hola de nou!

Avui vaig a activar el mode didàctic per analitzar la situació del sistema informatiu audiovisual. Parlarem del concepte d'ètica a la informació. Entenc que és una entrada espessa, així que, per no avorrir al personal, podem dividir-nos:

Opció A: Llegir el fonament teòric, el pràctic, i finalment visualitzar el vídeo.

Opció B: Anar als casos pràctics abans de vore el vídeo.

Opció C: Vore directament el vídeo.



Anem per feina! L'ètica empresarial té com a objectiu l'obtenció de confiança. Per aconseguir aquest propòsit, l'empresa haurà de complir amb les expectatives i les obligacions que desperta en la societat civil i en els grups d'interès relacionats o afectats per la seua activitat.

En l'empresa audiovisual aquestos grups serien els espectadors, els treballadors, els accionistes (en l'empresa privada), els directius, els clients (publicitat), proveïdors, competidors, productores, governs, associacions, etc. El camí cap a la confiança seria el diàleg just, en igualtat de condicions, amb tots els implicats/afectats en la recerca de consensos. I també la consideració de tots els interessos en joc en les actuacions empresarials i en la determinació dels seus objectius. La metodologia no pot ser altra que l'estandarització d'un sistemaque garantisca el consens com adjectiu fonamental de cada decisió.

A banda, un comitè d'ètica plural amb tots els grups d'interès que definira el sistema moral; una auditoria ètica professional i independent que estudiara el compliment de les responsabilitats de l'empresa; el compliment de la legislació i la implicació de l'Administració en el control; i un sistema de treball just, respectuós, lliure i igualitari on els treballadors es sentiren part d'un projecte comú i obtingueren responsabilitats en funció dels seus mèrits i aportacions -i no amb criteris estranys-, ajudarien a crear un clima laboral que afectaria molt positivament al bon funcionament de l'empresa, interna i externament, i a la qualitat del producte final. Juntament amb la participació de tots els grups i la publicitat (fer públic, donar a conèixer) a la xarxa de relacions de l'empresa de tota aquesta cultura empresarial, vindria l'augment de la confiança i la legitimitat de la seua activitat. Això significaria reconeixement social i benefici econòmic.



Bé, doncs a la pràctica, totes aquestes qüestions afecten molt directament al nucli fort de les televisions: els serveis informatius.

El problema apareix quan l'empresa (o, pitjor, el sector sencer) interioritza aquesta qüestió moral de manera utilitarista. És a dir, quan la gestió estratègica -i immoral- de l'ètica empresarial s'utilitza a mode de màrketing exclussivament per obtindre beneficis:

Per una part, el primer benefici que trobem és per a la imatge de marca. Els distints mitjans, davant la demanda informativa i el dret constitucional a la informació, mantenen una lluita constant per destacar de la competència. Això ho trobem de manera quotidiana amb els esdeveniments importants, que generen grans desplegaments humans i tècnics (amb les seues despeses corresponents). La trivialitat informativa arriba de la mà del sensacionalisme i dels successos, convertint els noticiaris en un pa i circ de relats poc informatius que veuen al públic com una massa homogènia amb la finalitat d'aconseguir la màxima audiència. L'audiència dels informatius s'entén com a 'confiança' dels espectadors en l'empresa -tot i que és una conclusió molt agosarada- i revaloritza el valor de la marca (de la pròpia cadena i dels grups de comunicació que hi haja darrere).

D'altra banda, trobem el benefici ideològic. Cada televisió tractarà, a més a més, d'atraure a un públic en particular, un públic objectiu a qui vendre criteris, opinió i ideologia en funció de macrointeressos econòmics i polítics. Com a màxim exponent trobem la venda d'ideologia, valors i propaganda que cada cadena modela al seu propi interès, aprofitant el seu caràcter públic (o dependència d'un govern), el seu àmbit geogràfic, la pertinença a un grup de comunicació, etc. I no oblidem la censura, tan de moda actualment, directa o indirectament. Aquesta instrumentalització informativa arriba a convertir-se en competència deslleial per als interessos implicats en els altres mitjans, i resistir-se a aquesta 'fragmentació ideològica' pot arribar a convertir-se en una debilitat amb fortes repercusions estratègiques que no tots estan disposats a enfrontar.





Capbussem-nos en la comoditat de l'audiovisual! Un mosaic d'interessos rendibles:




Si no n'heu tingut prou, prompte tindrem una anàlisi -molt menys espessa- del tractament informatiu de distintes televisions pel que fa a l'escàndol dels espionatges al PP, un repàs als nous informatius de Canal 9 estrenats el passat mes d'octubre, i el canal d'informació 24h de RTVV, 24.9, que s'estrena aquest mes de febrer.


Salut!



La Mirada Crítica