Benvinguts :)

Benvinguts a La Mirada Crítica de XorX

diumenge, 1 de febrer de 2009

Ètica Informativa

Hola de nou!

Avui vaig a activar el mode didàctic per analitzar la situació del sistema informatiu audiovisual. Parlarem del concepte d'ètica a la informació. Entenc que és una entrada espessa, així que, per no avorrir al personal, podem dividir-nos:

Opció A: Llegir el fonament teòric, el pràctic, i finalment visualitzar el vídeo.

Opció B: Anar als casos pràctics abans de vore el vídeo.

Opció C: Vore directament el vídeo.



Anem per feina! L'ètica empresarial té com a objectiu l'obtenció de confiança. Per aconseguir aquest propòsit, l'empresa haurà de complir amb les expectatives i les obligacions que desperta en la societat civil i en els grups d'interès relacionats o afectats per la seua activitat.

En l'empresa audiovisual aquestos grups serien els espectadors, els treballadors, els accionistes (en l'empresa privada), els directius, els clients (publicitat), proveïdors, competidors, productores, governs, associacions, etc. El camí cap a la confiança seria el diàleg just, en igualtat de condicions, amb tots els implicats/afectats en la recerca de consensos. I també la consideració de tots els interessos en joc en les actuacions empresarials i en la determinació dels seus objectius. La metodologia no pot ser altra que l'estandarització d'un sistemaque garantisca el consens com adjectiu fonamental de cada decisió.

A banda, un comitè d'ètica plural amb tots els grups d'interès que definira el sistema moral; una auditoria ètica professional i independent que estudiara el compliment de les responsabilitats de l'empresa; el compliment de la legislació i la implicació de l'Administració en el control; i un sistema de treball just, respectuós, lliure i igualitari on els treballadors es sentiren part d'un projecte comú i obtingueren responsabilitats en funció dels seus mèrits i aportacions -i no amb criteris estranys-, ajudarien a crear un clima laboral que afectaria molt positivament al bon funcionament de l'empresa, interna i externament, i a la qualitat del producte final. Juntament amb la participació de tots els grups i la publicitat (fer públic, donar a conèixer) a la xarxa de relacions de l'empresa de tota aquesta cultura empresarial, vindria l'augment de la confiança i la legitimitat de la seua activitat. Això significaria reconeixement social i benefici econòmic.



Bé, doncs a la pràctica, totes aquestes qüestions afecten molt directament al nucli fort de les televisions: els serveis informatius.

El problema apareix quan l'empresa (o, pitjor, el sector sencer) interioritza aquesta qüestió moral de manera utilitarista. És a dir, quan la gestió estratègica -i immoral- de l'ètica empresarial s'utilitza a mode de màrketing exclussivament per obtindre beneficis:

Per una part, el primer benefici que trobem és per a la imatge de marca. Els distints mitjans, davant la demanda informativa i el dret constitucional a la informació, mantenen una lluita constant per destacar de la competència. Això ho trobem de manera quotidiana amb els esdeveniments importants, que generen grans desplegaments humans i tècnics (amb les seues despeses corresponents). La trivialitat informativa arriba de la mà del sensacionalisme i dels successos, convertint els noticiaris en un pa i circ de relats poc informatius que veuen al públic com una massa homogènia amb la finalitat d'aconseguir la màxima audiència. L'audiència dels informatius s'entén com a 'confiança' dels espectadors en l'empresa -tot i que és una conclusió molt agosarada- i revaloritza el valor de la marca (de la pròpia cadena i dels grups de comunicació que hi haja darrere).

D'altra banda, trobem el benefici ideològic. Cada televisió tractarà, a més a més, d'atraure a un públic en particular, un públic objectiu a qui vendre criteris, opinió i ideologia en funció de macrointeressos econòmics i polítics. Com a màxim exponent trobem la venda d'ideologia, valors i propaganda que cada cadena modela al seu propi interès, aprofitant el seu caràcter públic (o dependència d'un govern), el seu àmbit geogràfic, la pertinença a un grup de comunicació, etc. I no oblidem la censura, tan de moda actualment, directa o indirectament. Aquesta instrumentalització informativa arriba a convertir-se en competència deslleial per als interessos implicats en els altres mitjans, i resistir-se a aquesta 'fragmentació ideològica' pot arribar a convertir-se en una debilitat amb fortes repercusions estratègiques que no tots estan disposats a enfrontar.





Capbussem-nos en la comoditat de l'audiovisual! Un mosaic d'interessos rendibles:




Si no n'heu tingut prou, prompte tindrem una anàlisi -molt menys espessa- del tractament informatiu de distintes televisions pel que fa a l'escàndol dels espionatges al PP, un repàs als nous informatius de Canal 9 estrenats el passat mes d'octubre, i el canal d'informació 24h de RTVV, 24.9, que s'estrena aquest mes de febrer.


Salut!



La Mirada Crítica

6 comentaris:

Anonymous ha dit...

Soberbi el muntatge.

VALENCIANET ha dit...

"Contracte pragmàtic fiducidari" es diu eixa relació (basada en la confiança) entre especatdors i mitjà de comunicació. Jejeje és que l'altre dia em vaig examinar d'això... xD

Molta raó en tot el que dius. No sé que és pitjor, si la manipulació informativa de Canal 9 parlant de Camps i lloant-lo a la mínima que no hi haja res molt més important (Com Obama...) o la retafila de successos amb que ens deleiten cadenes com Tele 5.
Per cert, això és l'agenda setting xDD. Jajaja, sent ser tan pedant, però és que és tot lo de l'exàmen de l'altre dia.

Salut!

XorX ha dit...

Hola als dos!! :) Gràcies!

Més pedant del que he sigut jo, Valencianet? xDD No crec! No patisques, ja em va bé recordar algunes coses. M'ha tocat trencar-me el cap per recordar-me tots els conceptes xD però el sentit comú en aquestes coses fa molt, si no mira el vídeo com sintetitza tan de rotllo d'una manera tan... quotidiana.

Ja me diràs com va anar l'exàmen :P
Però si te'n recordaves d'eixe 'paraulo' de fiducidari (en fi...) crec que no has de patir xD

Au!

XorX ha dit...

Ah, per cert Valencianet, si he ficat la pota en algo dis-m'ho, eh! Tu que t'ho has mirat ara fa poc :P Que amb la pressa amb què em toca fer les entrades podem esperar qualsevol cosa!

Salut!

XorX ha dit...

Per cert, se m'ha oblidat comentar que l'Intermedio de Wyoming ha col·laborat en aquesta entrada! Alguns Obama-Obama-Obama eren d'ells però em van vindre com anell al dit (la Griso, Prats i poc més).

Anonymous ha dit...

minut 0:42 soy pepera! xd!!